Po raz pierwszy w serwisach streamingowych pojawia się ponad pięćdziesiąt piosenek i niemal trzydzieści naprawdę ciekawych monologów Stanisława Grzesiuka ze wznawianego właśnie w formie tradycyjnej podwójnego album CD. Wydawnictwo jest niezwykłym zapisem muzycznej historii warszawskiej ulicy.
Po raz pierwszy do przestrzeni cyfrowej trafia zestaw ponad pięćdziesięciu nagrań studyjnych i koncertowych piosenek Stanisława Grzesiuka, utrwalonych przez Polskie Radio w latach 1959-1962 oraz niemal trzydzieści bardzo krótkich monologów, bądź komentujących umieszczone na albumie piosenki, bądź opowiadających, jak warszawska ulica kiedyś wyglądała i żyła.
Premierowo ten zestaw nagrań ukazał się nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia (jeszcze jako Radiowej Agencji Fonograficznej) w formie dwupłytowego albumu CD, w 2007 roku, czyli ponad piętnaście lat temu. Pierwszego wznowienia wyczerpanego nakładu Polskie Radio dokonało w roku 2015.
Teraz nastał czas, by wprowadzić do serwisów streamingowych wszystkie utwory z tego podwójnego albumu zawierającego „Piosenki, komentarze i monologi barda warszawskiego przedmieścia”, a w sklepach pojawia się równolegle drugie wznowienie wydawnictwa w formie tradycyjnej, na płytach CD.
Stanisław Grzesiuk, pisarz, pieśniarz, kompozytor, piewca obyczajów i specyficznego kolorytu starej Warszawy, zwany bardem Czerniakowa, żył w latach 1918-1963. Jakkolwiek nie urodził się w stolicy, ale mieszkał tu od drugiego roku życia.
Popularność przyniosła Grzesiukowi wydawana w latach 1958-1964 (ostatni tom ukazał się w rok po śmierci autora) w pewnym sensie autobiograficzna trylogia: „Pięć lat kacetu”, „Boso, ale w ostrogach” i „Na marginesie życia”.
Natomiast piosenki z Czerniakowa i innych przedmieść przedwojennej Warszawy Stanisław Grzesiuk wykonywał „od zawsze”, grając przy tym na bandżoli i mandolinie. Przed wojną, w czasie wojny (kiedy podtrzymywały na duchu i rozjaśniały ponure życie obozowe wykonawcy oraz jego współwięźniom w kolejnych niemieckich obozach pracy i koncentracyjnych), no i oczywiście po wojnie.
Nagrania radiowe i telewizyjne uczyniły z Grzesiuka prawdziwą gwiazdę warszawskiej ulicy, jednocześnie przyczyniając się do popularyzacji gatunku określanego w literaturze muzycznej jako folklor miejski.
Wymyślony w konwencji naprawdę ciekawej gawędy ilustrowanej piosenkami dwupłytowy album zawiera niemal wszystkie nagrania Stanisława Grzesiuka odnalezione w Archiwum Polskiego Radia, począwszy od tych dokonanych w roku 1959 na potrzeby audycji „Na warszawskiej fali”, po nagrania koncertowe wiosną i latem 1962 roku z audycji „Podwieczorek przy mikrofonie”.
Teraz cały ten zestaw staje się dostępny także dla tych słuchaczy, dla których łatwiejsze i wygodniejsze jest słuchanie nawet starszych dźwięków przy pomocy nowoczesnych mediów.