Sinfonia Varsovia Kameralnie – Kwintet dęty

Ten tekst przeczytasz w ok. 2 minuty
Sinfonia Varsovia Kameralnie – Kwintet dęty
 fot. mat. prasowe sinfoniavarsovia.org

Drugi koncert z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie to spotkanie z utworami przeznaczonymi na kwintet instrumentów dętych. Muzycy Sinfonii Varsovii w pierwszą środę lutego wykonają dzieła Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Panufnika i Wojciecha Kilara. Bohaterami lutowego koncertu kameralnego będą soliści z grupy instrumentów dętych Sinfonii Varsovii – flecista Andrzej Krzyżanowski, oboista Arkadiusz Krupa, dwóch klarnecistów – Karol Sikora i Piotr Zawadzki, a także Piotr Kamiński na fagocie i Henryk Kowalewicz na waltorni. Choć wszystkie trzy utwory, składające się na program tego koncertu, powstały w tym samym roku – 1952, każdy z twórców był wówczas na innym etapie swojego życia.

REKLAMA
30 Seconds To Mars News

Pisząc „Kwintet na instrumenty dęte” Wojciech Kilar był 20-letnim studentem kompozycji w katowickiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Młody, pełen energii twórca, brak doświadczenia nadrabiał znakomitym opanowaniem rzemiosła i ogromnym talentem do twórczego przetwarzania różnych muzycznych inspiracji.

Andrzej Panufnik, komponując w wieku 38 lat „Quintetto Accademico” powoli orientował się, że w Polsce nie ma dla niego przyszłości, a jego rosnące uznanie za granicą skłaniało go coraz bardziej do emigracji. Utwór ten był ostatnim, który stworzył przed opuszczeniem kraju. Słychać w nim tematy z dawnej muzyki polskiej, a uproszczona faktura i harmonia, w połączeniu z tytułem, pozwalają postrzegać ten utwór jako rodzaj ćwiczenia, czy raczej podsumowania przed rozpoczęciem nowego rozdziału w życiu artystycznym i osobistym.

Tadeusz Szeligowski zaś, w wieku 56 lat, reprezentował zupełnie inny światopogląd. Po studiach w Paryżu, gdzie miał okazję spotkać najwybitniejszych twórców tamtego czasu (m.in. Prokofiewa), zdecydował się wrócić do Polski, a w swojej muzyce opowiedział się po stronie tradycji. W „Kwintecie na instrumenty dęte” słychać wprawną rękę doświadczonego kompozytora, który wyżej niż eksperymenty ceni klasyczne zasady i wzorce.

Zestawienie powyższych utworów w ramach jednego koncertu pokazuje jak różne pomysły i spojrzenia na świat mieli twórcy, komponujący dokładnie w tym samym czasie. Był to okres, gdy w Finlandii żył jeszcze Jean Sibelius, twórca związany silnie z tradycją XIX wieku, z drugiej strony, dla wielu z nas są to już czasy jak najbardziej współczesne. Ciekawe, czy po 60 latach muzyka z połowy ubiegłego wieku dalej będzie aktualna, czy może zabrzmi już jako świadectwo minionej epoki.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

author

Renata Wilczura

Zastępca Redaktora naczelnego - Redaktor - Dział prasowy
 renata.wilczura@netfan.pl

 05.02.2018   sinfoniavarsovia.org   fot. mat. prasowe

"Good L.U.C.K" - nowa płyta Łukasza Rostkowskiego

Ekskluzywny koncert Wyntona Marsalisa w radiowej Dwójce

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć