Anderszewski znów dyryguje od fortepianu!

Ten tekst przeczytasz w ok. 1 minutę
Anderszewski znów dyryguje od fortepianu!
 fot. mat. prasowe warnermusic.pl

Do katalogu swoich nagrań w Erato Piotr Anderszewski dodaje trzeci album – tym razem z koncertami Mozarta nr 25 i 27, nagranymi w lipcu 2017 roku w Festspielhaus i w Baden-Baden. Ponownie podejmuje się tu imponującego wyzwania, dyrygując orkiestrą od fortepianu. Anderszewski poprzednich nagrań dokonał z orkiestrą Sinfonia Varsovia (koncerty nr 21 i 24) oraz ze Scottish Chamber Orchestra (koncerty nr 17 i 20), zaś przy realizacji tego albumu współpracował z Chamber Orchestra of Europe. „Koncerty Mozarta są jak utwory kameralne, dlatego uważam, że dzielenie obowiązków pomiędzy dyrygenta a pianistę nie pasuje do tej muzyki. Fortepian musi uczestniczyć w dialogu z orkiestrą, nieustannie z nią rozmawiając i współdziałając. Moim celem było więc osiągnięcie poczucia jedności – tak, abyśmy wszyscy rozmawiali na ten sam temat.” – MÓWI PIOTR ANDERSZEWSKI

REKLAMA
Tool News

Sukces Anderszewskiego tkwi w sposobie pracy z orkiestrą, doskonale jest widoczny w realizacji jego nagrań. Blisko 15 lat temu Gramophone o jego interpretacji Koncertu nr 24 napisał: „Koncert c-moll Mozarta rozpoczyna się od jednej z najpiękniejszych ekspozycji orkiestrowych, jaką kiedykolwiek napisano w koncercie... Orkiestra Sinfonia Varsovia daje Anderszewskiemu subtelność i brzmieniową równowagę. Wykonanie pełne jest niuansów, o które niewielu dyrygentów ośmieliłoby się prosić, nawet w mało prawdopodobnym przypadku, gdyby było dostatecznie dużo czasu na stosowne próby”. Całkiem niedawno, bo w maju 2017 roku, Bachtrack relacjonował we Frankfurcie z kolei wykonanie Koncertu nr 25 z Chamber Orchestra of Europe: „Anderszewski to rozważny, myślący pianista; ukształtował każdą frazę i nadał wysoce ekspresyjny wyraz partii solowej, przenosząc go również na orkiestrę. Relacja między fortepianem i orkiestrą jest znakomita, a brzmienie niezwykle wyrównane…” Tymczasem Anderszewski opisuje Chamber Orchestra of Europe w samych superlatywach, jako: „fantastyczną grupę ludzi ze wszystkich krajów, którzy spotykają się przy wyjątkowych projektach, by tworzyć muzykę... Możesz poczuć zaangażowanie każdego muzyka. Są gotowi tworzyć muzykę, ponieważ tego pragną. Dla tych ludzi, to nigdy nie jest tylko praca, a dla mnie to wielki zaszczyt uczestniczyć w tych koncertach wraz z nimi.”

„Te dwa utwory są bardzo różne. Muzyka Mozarta niekoniecznie odzwierciedla wydarzenia z jego życia, ale możesz je tam odnaleźć, gdzieś głębiej… On jest pełen paradoksów”. – mówi Piotr Anderszewski.

author

Renata Wilczura

Zastępca Redaktora naczelnego - Redaktor - Dział prasowy
 renata.wilczura@netfan.pl

 26.01.2018   warnermusic.pl   fot. mat. prasowe

Beth Hart i Joe Bonamassa - dziś premiera albumu "Black Coffee"!

Natalia Nykiel "Discordia" - album dostępny na winylu!

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć