10 maja swoją premierę ma płyta zespołu El Greco – w składzie: Jorgos Skolias, ja, DJ Krime (Wojtek Długosz), Andrzej Święs, Harry Tanschek (Austria). Premierowy koncert odbędzie się 12 maja w Krakowie w Centrum Sztuki Japońskiej Manggha w ramach Festiwalu Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie. Na płycie „Sing cuckoo” znalazło się 8 utworów wokalno – instrumentalnych krakowskiego kompozytora i pianisty Joachima Mencla oraz 2 utwory instrumentalne. Przez blisko 6 lat Mencel eksperymentował i szukał nowych form, łączących różnorodne style i gatunki muzyczne, tak by stanowiły perfekcyjny klimat dla wybranych przez siebie utworów poetyckich. Joachim Mencel:. „Muzyka El Greco jest syntezą różnych stylów - chillout, drum'n'bass, R&B, jazz, rock. Podstawą jest umiejętność poruszania się w tych stylach. Choć utożsamiany jestem głównie z jazzem to jednak purystą jazzowym nie jestem; co więcej uważam, że jazz powstał jako synteza kilku gatunków muzyki w USA (rytmy afrykańskie, hymny angielskie, negro spirituals, blues, ragtime). Dzisiaj ta koncepcja łączenia gatunków znów się uaktywnia. Grając jazz, wkładamy w jego ramy nasze zainteresowania, nasze dziedzictwo i ta koncepcja jazzu - żywego organizmu, do którego możemy dodawać swoją „nutę” jest bardzo pojemna. ”
Wybór poezji do tak nowatorskiej formy muzycznej nie należał do łatwych; z wielu
fascynacji trzeba było rezygnować, by ostatecznie zastosowane kryterium zdolności adaptacji
tekstu do muzyki dało wyjątkowy materiał na płytę. Stąd na płycie znajdziemy wiersze:
1. Marmur Biały – Cyprian Kamil Norwid
2. Kukułeczka kuka – wersja staroangielska - Anonim
3. Hope is the thing with feathers – Emily Dickinson
4. Rozkosz i boleść (Do Nieznajomej) - Kazimierz Przerwa-Tetmajer
5. Fraszka (Sen) - Jan Kochanowski
7. Czemu mi smutno (Aerumnarum Plenus) – Cyprian Kamil Norwid
8. Ślimak mi się powoli przed oczyma wlecze – Kazimierz Przerwa – Tetmajer
Warstwę słowną dopełniają wspomniane wcześniej 2 utwory instrumentalne
9. La Nevada – Gila Evansa
10. North Dakota – kompozycja zespołowa
Joachim Mencel: „Odczytuje muzykę w rytmie i akcentach tekstu. Ta poezja, którą wybrałem
w moim odczuciu miała już swoją melodię. Moim zadaniem było jedynie odkrycie jej i
ubranie w dźwięki, harmonię, rytm i formę. Nie każda poezja nadaje się do opracowania
muzycznego, a przynajmniej nie w moim stylu.
Żyjemy w czasach, w których artyści skazują nas raczej na kontestacje współczesnego świata,
leczenie swoich depresji, fobii i niestety często wykorzystują słowo, żeby szokować za wszelką
cenę. W naszym projekcie nie musimy udowadniać, że wybrana poezja jest wartościowa, bo
jest to oczywiste; co ciekawe te teksty mimo upływu wieków są bardzo aktualne – mogą
wzruszać, skłaniać do refleksji, cieszyć, a nawet bawić.”
Również tytuł płyty „Sing cuckoo” zaczerpnięty został z XIII wiecznego anonimowego tekstu
literackiego, będącego najstarszym znanym przykładem poezji angielskiej.
Niepowtarzalny klimat i nastrój formacji El Greco jest zasługą pięciu wszechstronnych,
multistylistycznych instrumentalistów, poruszających się z łatwością po trudnym materiale
muzycznym, w którym złożone struktury muzyczne mimo wszystko służą śpiewności melodii
i jednocześnie stanowią wyzwanie dla muzyków.
Po raz pierwszy razem zagrali na zaproszenie Fundacji Kościelskich w 2006 roku; materiał
muzyczno-literacki, przygotowany przez lidera El Greco Joachima Mencla wykonywał
wówczas z zespołem nieżyjący już dzisiaj basista Steve Logan. Przez kolejne lata El Greco
usłyszeć można było miedzy innymi na Festiwalach: Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie,
oraz Jazz Bez na Ukrainie. Jednocześnie wszyscy muzycy tworzący El Greco tworzyli
samodzielne projekty (m. innymi Mencel z Bradem Terrym, Nigelem Kennedym, Dino
Saluzzi, Dave Liebmanem, Lee Konitzem, Ewą Bem, Januszem Muniakiem; DJ Krime z
Agą Zaryan, Jarosławem Śmietaną, Stevem Loganem; Andrzej Święs z Soundcheck,
Kwartetem Nagórskiego, Zbigniewem Namysłowskim, Kubą Stankiewiczem Trio; Harry
Tanschek z Richardem Galliano, Halem Creek, Chico Freemanem, Bob’em Brookmayer’em,
i wreszcie Jorgos Skolias z zespołami "'Osjan", "Tie Break", "Pick Up", "Free Cooperation",
Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Nikosem Touliatosem, Bronisławem Dużym,
Zbigniewem Namysłowskim, Krzysztofem Knittlem).
Joachim Mencel: „Mam szczęście pracować z wybitnymi talentami. Projekt, który razem
tworzymy to nie tylko zabawa konwencją, ale i wyzwanie dla każdego muzyka. U nas
wiązanie różnych stylów odbywa się na znacznie głębszym poziomie, na poziomie
organicznym. Lubimy eksperymenty więc np. na podkładzie klasycznego rytmu drum'n'bass
wprowadzamy nowoczesną jazzową strukturę harmoniczną (Reading Gaol), czy też ukladamy
rytm R&B w skomplikowane, nietypowe dla tego gatunku, niesymetryczne metrum 7/4 (Sen).
Wszystko jest tak pomyślane, by mimo wszystko uzyskać śpiewność melodii, ważną dla
słuchacza.”