Kobieca Transsmisja w Krakowie już w listopadzie!

Ten tekst przeczytasz w ok. 9 minut
Kobieca Transsmisja w Krakowie już w listopadzie!
 fot. mat. prasowe transsmisja.com

Punkowe anarchistki i kobiety biznesu, folkowe diwy i rapujące dziewczyny ulicy, spokojne songwriterki oraz zwariowane gitarzystki i eksperymentatorki – wszystkie spotkacie w Krakowie na kolejnej Kobiecej Transsmisji. Czwarta edycja jednego z najciekawszych w Polsce festiwali prezentujących różne dziedziny sztuki tworzonej przez kobiety odbędzie się w dniach 13 – 23 listopada. W programie znajdą się koncerty, warsztaty, pokaz kobiecego kina, performance, a także – po raz pierwszy – konferencja „Kobiety w Biznesie. Lokalne wyzwania, europejskie szanse” pod patronatem Przewodniczącej Rady Miasta - Małgorzaty Jantos. Ważnym elementem festiwalu znów będą warsztaty, m.in. wokalny, free style rappingu czy masażu.

REKLAMA
30 Seconds To Mars News

Kobiecą Transsmisję gościć będą najlepsze krakowskie kluby, kina i galerie, m.in. Kot Karola (ostatnio otrzymał nagrodę dla najlepszego muzycznego klubu Krakowa), Rozrywki 3 czy Forty Kleparz. W tym roku Kobieca Transsmisja zagości także w Bochni w klubie Mała Czarna. Wszystkie krakowskie koncerty są biletowane. Można kupić wejściówki na poszczególne koncerty, ale też dostępne będą karnety w cenie 60 zł. Zarówno bilety, jak i karnety dostępne są w klubach Kot Karola (Rynek Główny 6), Rozrywki 3 (ul. Mikołajska 3). Można je też zarezerwować na stronie internetowej Kobiecej Transsmisji – www.transsmisja.com

Wykonawczynie tegorocznej Kobiecej Transsmisji:

Ballady i Romanse (Warszawa)
Duet sióstr Wrońskich, Zuzanny (autorki tekstów) i znanej z Pustek Basi, jest jedną z sensacji przełomu dziesięcioleci. Zuza pisze świetne teksty, Basia śpiewa, obie komponują. Zabłysnęły płytą „Ballady i romanse” nagraną w... kuchni Zuzy. W nagraniach piosenek brały udział również sprzęty domowe. 2011 rok przyniósł świetną płytę „Zapomnij”, tym razem nagraną w prawdziwym studiu nagraniowym. Na scenie pomagają im koledzy, m.in. z Pustek.

Drekoty (Katowice, Gorzów Wlkp., Warszawa)
„Drekoty są zjawiskiem, jakie zdarza się raz na kilka lat” – pisał dziennikarz Gazety Wyborczej. 16 listopada, a więc w dniu koncertu na „Kobiecej Transsmisji”, ukaże się ich debiutancki album „Persentyna”, jedna z najbardziej oczekiwanych polskich premier końca roku. Drekoty istnieją od 2011 r., ale mają już na koncie sukcesy – nagrodę na Festiwalu Gramy 2011, a ich nagrania ukazywały się na kompilacjach „Offensywa 2” i „Sealesia 2”. Na czele zespołu stoi perkusista i pianistka Ola Rzepka (wcześnie współpracowała m.in. z Budyniem, Pogodno czy The Complainer), a grupę współtworzą Magda Turłaj (klawisze, skrzypce, wokal) i Zosz Chabiera (skrzypce, wokal).

Elda’s Curvas Peligrosas (Praga)
Naprawdę nazywa się Eliška Kohoutová i jest rodowitą Prażanką. Jest samowystarczalna - pisze teksty, śpiewa i gra na gitarze. Ma na koncie debiutancką płytę „Elda’s Expeat Expirience” wydaną w 2010 r. Swoją muzykę określa jako połączenie alternatywny, akustycznego rocka z domieszką punka, folku, grunge’u i bluesa. W tekstach prowadzi dialog wewnętrzny i rozmawia ze światem i Bogiem o miłości, nienawiści i nonsensach współczesnego świata. Jest też instruktorką w czeskiej edycji Rock Camp For Girls.

Goldner Anker (Drezno)
Wybuchowa mieszanka indie-noise-pop-punk-thrash-rockowa z Drezna. Połączenie kobiecej witalności (charyzmatyczna Claudia Muntschick śpiewa i gra na gitarze, a w perkusję bije Lena) z męską siłą (za struny basu szarpie Jörg Malchau). Trio ma na swoim koncie dobrze przyjętą płytę „dto” wydaną w tym roku. Do tej pory Goldner Ankel dał około dwustu koncertów w Niemczech, Czechach i Austrii.

Iva Nova (St. Petersburg)
Inspirują się słowiańską muzyką ludową, ale nadały jej osobisty charakter. Te panie grają bardzo mocno i dlatego nie oczekujcie, tradycyjnego rosyjskiego folku. Ich ekspresja dźwięku jest dziewczęca i zabawna, ale też kobieca i dumna. Kiedy akordeonistka uderza w klawisz, sprowadza sen o rosyjskiej wsi, a gdy jedna z gitarzystek uderza w strunę przenosi nas z powrotem do wielkiego miasta. Dziewczyny twórczo eksperymentują z innymi stylami. Ich koncert to mieszanka utworów lirycznych i wybuchowych. Od 2002 roku jeżdżą po Rosji i całej Europie.

Joanna Słowińska & Wojtek Fedkowicz Noise Trio w projekcie „Fonoplatikon” (Kraków)
Pierwsza dama polskiego folku, zainspirowana polską i słowiańską muzyką tradycyjną we współpracy z Fedkowicz Noise Trio, jedną z najciekawszych awangardowych formacji młodego pokolenia. Zderzenie pierwotnej energii wokalnej z elektronicznym i drum’n'bass'owym brzmieniem. Teksty współczesne i tradycyjne. Kompozycje autorskie i obrzędowe pieśni rytualne. Puls tradycji, energia nowych technologii.

Lucrecia Dalt (Barcelona)
Z zawodu jest geotechnikiem, z zamiłowania twórczynią surrealistycznych impresji muzycznych. Jest wschodzącą gwiazdą sceny barcelońskiej. Debiutowała albumem „Congost” w 2011 r . Niedawno wydała drugą płytę „Commotus” (po łacinie oznacza „zaniepokojony”), na której przeważają minimalistyczne i niepokojące kompozycje napędzane przez emocje związane z kryzysem, jaki dotknął Hiszpanię. Na scenie pojawia się tylko w towarzystwie komputerów, sampli, mikrofonu i gitary.

Maja Kleszcz i Wojciech Krzak (Warszawa)
Poznali się 10 lat temu w Kapeli Ze Wsi Warszawa. Z zespołem zjeździli niemal cały świat występując na tak renomowanych scenach jak Roskilde czy Glastonbury. Byli odpowiedzialni za płytę „Infinity”, która zdobyła Fryderyka. W 2005 roku stworzyli IncarNations. Jako InvarNation mają na koncie płyty „Radio Retro” (2010) i „Odeon” (2012). Pierwszą „Polityka” uznała „płytą roku”, druga stałą się jednym z największym muzycznych wydarzeń roku obecnego. Na obie płyty teksty napisał Bogdan Loebl, legendarny poeta zespołu Breakout. Wspaniały głos Mai krytycy porównują do Billie Holiday i Amy Winehouse. Występ na Transsmisji jest pierwszym oficjalnym koncertem Mai Kleszcz w Krakowie!

Mary Ocher (Berlin)
Moskwiczanka z urodzenia, mieszkanka Berlina z wyboru. Songwriterka, reżyserka, fotografka, poetka. Przygodę z muzyką zaczynała jako jedenastolatka. Z grupą Mary and The Baby Cheeses zjeździła całą Europę, ale preferuje występy solowe. W 2008 roku nagrała płytę „War Songs” z trzynastoma apokaliptycznymi folkowymi pieśniami o wojnie i dyskryminacji. Właśnie tego możecie spodziewać się po jej występie na Transmisji.

Miraż (Warszawa)
Dziewczęcy zespół powstały dwa lata temu, zawiązany z czystej chęci grania z dziewczynami. Muzykę można określić mianem szybkiego, lecz melodyjnego punk rocka z domieszką disco. Teksty są mocno polityczne i zaangażowane społecznie, poruszają problematykę genderową, praw kobiet, praw zwierząt, mają przekaz antyfaszystowski. Członkinie zespołu biorą czynny udział w różnych grupach i kolektywach takich jak chociażby skłot „Zakaźny” czy kolektyw UFA.

Paulina Bisztyga (Kraków)
Charyzmatyczna i nietuzinkowa. Poetka, malarka, kompozytorka, pieśniarka, dziennikarka (pracuje w Radiu Kraków), organizatorka (współtworzy Kobiecą Transsmisję). W każdej z dziedzin odnosiła sukcesy – zdobyła m.in. Nagrodę Artystyczną Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego czy stypendium im. Marka Grechuty. Ma na koncie trzy płyty „Nie ma co się bać” (2000), „Proste jest prawo miłości” (2007) i „... z miłości” (2009). Od pierwszej płyty towarzyszy jej wirtuoz instrumentów basowych – Roman Ślazyk. Dlatego też na albumie „... z miłości” znalazły się utwory stworzone tylko za pomocą ludzkiego głosu i instrumentów basowych.

Pochwalone(Polska)
to projekt kobiecy. Ludowy i współczesny. Dzisiejszy jak sprzed wieków. O tym, co kobiet dotyczy i co je dotyka. Wspólnota doświadczeń, bunt przez pokolenia, moce, niemoce, darcie pierza, kluby i igraszki. Baby, feministki, matki i singielki, podlotki i wiedźmy, dzieweczka z laseczka, ochrypła kukułeczka – one z XIX-wiecznej wsi, one z ursynowskiego bloku – razem! Niech będą pochwalone! Grają lirycznie i romantycznie. Czasami czadowo i transowo. W kolektywie są weteranki scen (m.in. Małgorzata „Tekla” Tekiel z Pudelsów, Będzie Dobrze i Deutera), nowicjuszki, prowincjuszki i jeden przyjaciel. Zadebiutują w Warszawie kilka dni wcześniej, ale na Transsmisji dadzą drugi koncert w swojej historii!

Translola (Kraków)
Wyjątkowa mieszanka rock’n’rollowego temperamentu i słowiańskiej wrażliwości. Istnieją od 2008 roku i właśnie wydały swoją debiutancką płytę. Oczywiście również znalazły się na niej piosenki Janki Diagilewej, niezależnej rosyjskiej poetki i pieśniarki, którą Translola uwielbia i promuje w naszym kraju. Przez cztery lata dziewczyny dały około dwustu koncertów, nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech, Irlandii i w Rosji. W Krakowie są już gwiazdą, czas na podbój całego kraju. Liderką jest Ewa Langer, współtwórczyni Kobiecej Transsmisji.

You're Only Massive (Waterford, Berlin)
Ten elektroniczno-eksperymentalny duet z Irlandii powstał w 2007 roku, ale od 2008 roku rezyduje w Berlinie. W ich muzyce znajdziemy elementy hip hopu i alt rocka, electro i popu. Recenzenci o ich debiutanckim wydawnictwie „The Fourth Quarter Mixtape vol I & II” pisali, że innowacyjne, z niewiarygodnym i elegancko rapującym wokalem oraz pomysłowym brzmieniem i świetnymi beatami. Na koncertach You’re Only Massive jest jeszcze lepsze.

Valleys (Montreal)
Kanadyjskie trio śmiało eksperymentuje łącząc sprzężone dźwięki gitary, łagodnie grające w tle klawisze i, czasami, upiorny wokal w jedyny swego rodzaju psychodeliczny, melancholijny folk. Grupa występowała razem z Fleet Foxes, Yeasayer czy MGMT i jest coraz bardziej znana w Kanadzie. W Krakowie wystąpi podczas koncertu organizowanego wspólnie przez Koło Naukowe Amerykanistyki UJ i Kobiecą Transsmisję.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

13 listopada, g. 10.00
Sala Konferencyjna Urzędu Miasta Krakowa.
Konferencja pod hasłem „Kobiety w Biznesie. Lokalne wyzwania, europejskie szanse”. Wstęp wolny
Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich kobiet prowadzących swój własny biznes. Zarówno tych doświadczonych, początkujących, jak i tych, które dopiero myślą o założeniu własnej firmy. Ilość miejsc ograniczona. Szczegóły na stronie www.transsmisja.com

13 listopada,g.19.00
Kino Pod Baranami
Pokaz sztuki wideo kobiet

14 listopada, g. 19.00
Klub Rozrywki 3, ul. Mikołajska 3
Pokaz performance „Chór fałszywych kobiet”, koncert Maji Kleszcz
Bilety w cenach 25 zł (przedsprzedaż) i 30 zł (w dniu koncertu)

15 listopada, g. 19.00
Klub Kot Karola, Rynek Główny 6
Translola, Miraż, Pochwalone, Goldner Anker, You’re Only Massive
Bilety w cenach 15-50 zł. Koncert benefitowy. Dajemy możliwość wybory kwoty, którą przeznaczycie na bilet. Część dochodu przeznaczona będzie na działalność statutową Stowarzyszenia Kobieca Transsmisja.

16 listopada, g. 19.00
Klub Rozrywki 3, ul. Mikołaska 3
Mary Ocher, Lucrecia Dalt, Elda’s Curvas Peligrosas
Bilety w cenach 25 zł (przedsprzedaż) i 30 zł (w dniu koncertu)

17 listopada, g. 19.00
Forty Kleparz, ul. Kamienna 2/4
Ballady i Romanse, Iva Nova, Joanna Słowińska & Wojtek Fedkowicz Noise Trio w projekcie „Fonoplasticon”
Wejście na zaproszenia i karnety

23 listopada, g. 19.00
Klub Mała Czarna, ul. Kazimierza Wielkiego 16, Bochnia
Paulina Bisztyga
Wstęp wolny

author

Sebastian Płatek

Redaktor naczelny
 redakcja@netfan.pl

 24.10.2012   transsmisja.com   fot. mat. prasowe

Lady Pank "Symfonicznie" w Kongresowej już 29 listopada!

XX Jubileuszowe Jazz Sessions w Gliwicach!

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć