Najbliższy weekend słuchaczom radiowej Dwójki umilą wieczorne transmisje z VII Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Na antenie zabrzmią: pierwszy raz po 151 latach od paryskiej premiery opera Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego oraz utwory Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego, związane za szczególnym momentem w historii Polski. W sobotę, 23 lipca o godz. 19.00, rozpocznie się transmisja z Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, w której wykonana zostanie w wersji estradowej opera w 4 aktach Pierre de Medicis Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Książę Poniatowski był politykiem i dyplomatą, z zamiłowania muzykiem – śpiewał pięknym tenorem i komponował, a jego prawdziwą pasją była opera. Jego dzieła, nawiązujące stylistycznie do Belliniego i Donizettiego, wystawiano m.in. w licznych włoskich teatrach, włącznie z mediolańską La Scalą (udało się to jeszcze tylko dwóm Polakom – Franciszkowi Mireckiemu oraz Krzysztofowi Pendereckiemu), a także w Paryżu, Londynie i Madrycie.
Akcja Pierre de Medicis rozgrywa się na początku XVI wieku w Pizie. Opera opowiada o miłości Piotra Medyceusza do Laury Salviati, kuzynki Fra Antonia – Wielkiego Inkwizytora. Wybranka kocha jednak z wzajemnością brata Medyceusza – Juliana. Współczesne prawykonanie dzieła poprowadzi włoski dyrygent Massimiliano Caldi, wystąpią Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Krakowska Orkiestra Festiwalowa oraz śpiewacy: Aleksandra Buczek – sopran, Jadwiga Postrożna – mezzosopran, Xu Chang – tenor, Juraj Holly – tenor, Florian Sempey – baryton i Yasushi Hirano – bas.
Następnego dnia, w niedzielę 24 lipca o godz. 20.30, radiowa Dwójka zaprasza na transmisję z kościoła oo. Franciszkanów, w którym wystąpią: Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego, Krakowska Orkiestra Festiwalowa pod batutą czeskiego dyrygenta Kaspara Zehndera oraz Sabina von Walther – sopran, Manuela Leonhartsberger – sopran, Tanja Ariane Baumgartner – alt, Thomas Ebenstein – tenor, Kirlianit Cortes – tenor i Liudas Mikalauskas – bas. W programie wieczoru znajdą się Solemnis Coronationis Missa in C op. 51 na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę Józefa Elsnera oraz Te Deum na głosy solowe, chór i orkiestrę Karola Kurpińskiego. Oba dzieła miały swoje prawykonania w 1829 roku z okazji koronacji cara Mikołaja I na króla Polski. Utwór Kurpińskiego po raz pierwszy wykonany zostanie współcześnie w wersji bazującej na oryginalnej partyturze kompozytora.