250. rocznica śmierci Jerzego Fryderyka Haendla w Programie 2 Polskiego Radia

Ten tekst przeczytasz w ok. 5 minut
 polskieradio.pl

W najbliższy wtorek, 14 kwietnia, upływa 250. rocznica śmierci Jerzego Fryderyka Haendla. Z tej okazji w Programie 2 Polskiego Radia 14 i 19 kwietnia będzie można wysłuchać wielu koncertów i specjalnych audycji, poświęconych jednemu z najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku. We wtorek, 14 kwietnia o godz. 19.15, Jacek Hawryluk – w audycji „Haendel – pierwszy Europejczyk” – zaprosi do wysłuchania dyskusji, która będzie dotyczyć znaczenia twórczości Haendla, zarówno w kontekście epoki, w której żył, jak i czasów późniejszych.

REKLAMA
Tool News

Ponadto będzie można dowiedzieć się, w jaki sposób wykonywano dzieła kompozytora w XX wieku, jak interpretowane są obecnie i dlaczego wiek XIX zupełnie zapomniał o dokonaniach artysty. W rozmowie wezmą udział: Ewa Obniska, Wiktor A. Bregy i Piotr Kamiński. Zaraz potem, o godz. 20.00 w „Filharmonii Dwójki”, transmisja uroczystego koncertu w Opactwie Westminsterskim, podczas którego Westminster Abbey Choir St James' Baroque pod dyrekcją Jamesa O'Donnella oraz soliści: Ailish Tynan, Sarah Connolly, Paul Agnew, Jonathan Lemalu wykonają „Mesjasza” – najsłynniejsze oratorium Haendla.

W niedzielę, 19 kwietnia, w Dniu Specjalnym Euroradia upamiętniającym rocznicę śmierci kompozytora, Program 2 zaproponuje swoim słuchaczom pięć „haendlowskich” koncertów. Pierwszy z nich odbędzie się o godz. 11.00 w Halle – MDR Chorus, Handel Festival Chorus, Halle Opera Chorus, Halle Madrigalists, Handel Festival Orchestra oraz The English Concert pod dyrekcją Howarda Armana wykonają utwory Haendla: „Zadok the Priest” HWV 258, „Uwerturę” do oratorium „Esther” HWV 50a, „The ways of Zion do mourn” HWV 264, „La Marche” z oratorium „Saul” HWV 53, „Jubilate (O be joyful)” HWV 279 i fragmenty oratorium „Izrael w Egipcie” HWV 54. O godz. 12.00 transmisja koncertu w rzymskim Kwirynale, gdzie zabrzmią: „Laudate pueri Dominum” HWV 237, „Te decum Virgineum” HWV 243, „Dixit Dominus” HWV 232 Haendla w wykonaniu Raffaelli Milanesi, Rominy Basso oraz Collegium Apollineum pod batutą Marca Feruglio. Transmisji z Domu Haendla w Londynie będzie można wysłuchać o godz. 16.00. Gary Cooper – klawesyn, Pamela Torby – flet i Andrew Lawrence-King – harfa barokowa, zagrają utwory Haendla: uwerturę „Semele”, „Sonatę fletową d-moll” HWV 367a, fragmenty „Mesjasza”, „Sonatę fletową B-dur” HWV 377, „Chaconę z Concerto F-dur a due cori” oraz „Suitę klawesynową F-dur” na tematy z „Rinalda” Haendla, autorstwa Williama Babella. A o godz. 17.00 transmisja ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w którym Maria Keohane – sopran wraz z Arte Dei Suonatori pod kierownictwem Martina Gestera zaprezentują utwory Haendla: „Concerto grosso d-moll” op. 6 nr 10 HWV 328, „Concerto grosso F-dur” op. 6 nr 2 HWV 320, arie: „Myself I shall adore” i „Oh sleep, why dost thou leave me?”, „Concerto grosso h-moll” op. 6 nr 12 HWV 330, „Concerto grosso G-dur” op. 6 nr 1 HWV 319, „Concerto grosso e-moll” op. 6 nr 3 HWV 321 oraz arie z oratorium „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno”: „Fido specchio”, „Un pensiero nemico di pace”, „Voglio cangiar desio”, „Pure del Cielo”, „Tu del Ciel ministro eletto”. Ponadto o godz. 20.00 będzie można wysłuchać rzadko wykonywanej i nagrywanej opery w 3 aktach „Faramondo” HWV 39 Jerzego Fryderyka Haendla, którą zarejestrowano w Salle Métropole w Lozannie w marcu br. Obok Chóru Radia Szwajcarii Romańskiej w Lugano i zespołu I Barocchisti pod dyrekcją Diego Fasolisa wystąpili wówczas: Max Emanuel Cencic, Sophie Karthäuser, Marina de Liso, In-Sung Sim, Philippe Jaroussky, Xavier Sabata Corominas, Fulvio Bettini, Teresa Nesci. Późnym wieczorem, o godz. 23.30, retransmisja Koncertu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Radia Duńskiego pod batutą Tona Koopmana, z udziałem solistów Andreasa Scholia – kontratenor, Tona Koopmana – organy. Występ miał miejsce w Kopenhadze w lutym br., a w programie, obok utworów Haendla – arii „Vivi tiranno” i „Dove sei” z opery „Rodelinda”, „Concerto grosso G-dur” op. 6 nr 1, arii „Ombra mai fù” z opery „Xerxes”, arii „Aure deh per pietà” z opery „Juliusz Cezar” oraz „Muzyki królewskich ogni sztucznych” – znalazły się również dzieła Jana Sebastiana Bacha: „Fantazja” G-dur BWV 572, „Nun komm der Heiden Heiland” BWV 659 i „Fuga g-moll” BWV 578.

Oprócz koncertów, które przybliżą twórczość Jerzego Fryderyka Haendla, 19 kwietnia w radiowej Dwójce pojawi się wiele specjalnych audycji poświęconych kompozytorowi. O godz. 13.05 „Haendel po polsku” – reportaż Barbary Schabowskiej, w którym m.in. Lilianna Stawarz, Władysław Kłosiewicz i Olga Pasiecznik opowiedzą, jakie znaczenie ma dla nich muzyka twórcy „Mesjasza”. W „Muzycznym Turnieju Dwójki” o godz. 13.30 Piotr Orawski zaprosi słuchaczy do udziału w konkursie wiedzy o życiu i dorobku kompozytora, a o godz. 15.00 w „Płytomaniii” Jacek Hawryluk porozmawia z Piotrem Kamińskim o wydawnictwach płytowych muzyki Haendla i o ewolucji interpretacji jego utworów w XX wieku. Postać artysty baroku pojawi się również w „Dramacie w Teatrze Wyobraźni” (godz. 19.00), w którym Program 2 przypomni sławną sztukę Paula Barza pt. „Kolacja na cztery ręce”, w adaptacji i reżyserii Janusza Kukuły. Punktem wyjścia komedii Barza jest fikcyjne zdarzenie – spotkanie Jana Sebastiana Bacha z Jerzym Fryderykiem Haendlem w 1747 roku, z okazji przyjęcia Bacha do Towarzystwa Nauk Muzycznych, którego pierwszym i jedynym członkiem honorowym był od 1745 roku Haendel. W rzeczywistości obaj kompozytorzy nigdy się nie spotkali. Wszystkie pozostałe informacje zamieszczone w sztuce, przy całej swobodzie interpretacji, są prawdziwe – w tym także wyraźna niechęć Haendla do spotkania z Bachem. Fikcyjnie wykreowana sytuacja konfrontacji cenionego i hojnie wynagradzanego Haendla z biednym kantorem Bachem, to okazja do walki o prym w kompozytorskim świecie. Który z nich jest większym artystą? Czyje dzieło zasługuje na miano wybitniejszego: „Mesjasz” Haendla czy „Pasja wg św. Mateusza” Bacha? Bohaterowie sztuki nieustannie próbują przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. W obsadzie znakomici aktorzy – w roli Bacha Marian Opania, a w postać Haendla wcielił się Krzysztof Wakuliński.

author

Sebastian Płatek

Redaktor naczelny
 redakcja@netfan.pl

 10.04.2009   polskieradio.pl  

Plateau i Renata Przemyk razem na płycie

Taylor Swift: spokojna dziewczyna

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć