Muzyka Kilara i Bacewicz w Poranku Muzycznym

Ten tekst przeczytasz w ok. 2 minuty
 polskieradio.pl

Najbliższy Poranek Muzyczny Jedynki będzie prawdziwą ucztą dla każdego melomana. W niedzielę, 14 grudnia o godz. 11.00, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka wykona znakomite kompozycje Wojciecha Kilara i Grażyny Bacewicz. Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej nawiązuje do wieloletniej i bogatej tradycji uprawiania kameralistyki przez artystów wywodzących się z Filharmonii Warszawskiej. Zespół tworzą czołowi instrumentaliści Filharmonii Narodowej, wśród nich członkowie byłego zespołu Karola Teutscha. Kierownictwo artystyczne objął Jan Lewtak – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Zenona Brzewskiego i Mirosława Ławrynowicza, laureat konkursów skrzypcowych i nagrody Komitetu ds. Radia i Telewizji; artysta o bogatym dorobku w dziedzinie muzyki kameralnej. Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej ma w swoim dorobku współpracę z najwybitniejszymi solistami, wytwórniami płytowymi, organizatorami prestiżowych festiwali oraz z twórcami muzyki kameralnej.

REKLAMA
30 Seconds To Mars News

Wojciech Kilar to jeden z najbardziej utalentowanych i popularnych polskich kompozytorów, pianista i dyrygent. Już od ponad 50 lat tworzy muzykę klasyczną i filmową. Odniósł wielkie sukcesy, zarówno w Polsce, jak i zagranicą, chociażby za sprawą skomponowania muzyki do filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli. Jest autorem muzyki do ponad 130 filmów, a na jego kompozytorski dorobek składają się również takie utwory jak: „Krzesany”, „Riff 62”, „Generique”, „Diphtongos”, „Upstairs-Downstairs”, „Przygrywka i kolęda”, „Kościelec 1909”, „Siwa Mgła”, „Exodus”, „Angelus” oraz „Orawa” na orkiestrę smyczkową z 1986 roku. Właśnie ten ostatni utwór zaprezentuje Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej. Jak pisze Leszek Polony w biografii kompozytora pt. „Kilar. Żywioł i modlitwa”, „Orawa szybko stała się przebojem sal koncertowych całego świata. Na równi z Krzesanym wywołuje entuzjazm, długotrwałą owację na stojąco, i to zarówno w krajach Ameryki Łacińskiej, jak i na przykład wśród poważnie nastawionych słuchaczy niemieckich”. Kompozycja ta łączy niezwykłą finezję z porywającą siłą żywiołu rytmu i narastania energii góralskiego tańca; jest dziełem świeżym i pełnym radości, które zamyka cykl „tatrzańskich” utworów kompozytora.

Grażyna Bacewicz to wybitna polska kompozytorka i skrzypaczka żyjąca w latach 1909-1969. Urodziła się w polsko-litewskiej rodzinie o tradycjach muzycznych. Studiowała w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego (kompozycja) i Józefa Jarzębskiego (skrzypce), a także Józefa Turczyńskiego (fortepian). Po błyskotliwej karierze wykonawczej w latach pięćdziesiątych XX wieku oddała się niemal całkowicie kompozycji. Wpływ na jej twórczość wywarła Nadia Boulanger, u której Bacewicz uczyła się kompozycji, zdobywając znakomity warsztat. Podczas najbliższego porankowego koncertu zaprezentowane zostaną aż trzy dzieła artystki: „Divertimento” na orkiestrę smyczkową z 1965 roku, powstałe na prośbę Karola Teutscha kierującego wówczas Zespołem Kameralnym Filharmonii Narodowej, „Koncert na orkiestrę smyczkową” z 1948 roku – znak rozpoznawczy kompozytorskiego stylu artystki, napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji, pulsującego rytmu i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, a także żywiołowy „Oberek” w opracowaniu Jana Lewtaka.

author

Sebastian Płatek

Redaktor naczelny
 redakcja@netfan.pl

 11.12.2008   polskieradio.pl  

HIP-HOP.PL SKŁADANKA w sklepach!

Lombard złożył hołd Solidarności

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć