KSIĄŻKA MUZYCZNA

Krzysztof Bidziński - Polskie Firmy Fonograficzne

Krzysztof Bidziński-Polskie Firmy Fonograficzne

1 kwietnia 2014 r. ukazała się książka „Polskie firmy fonograficzne” Krzysztofa Bidzińskiego wydana w wersji cyfrowej (e-book, PDF) przez Music Press & Media. Obecnie trwają prace nad wydaniem publikacji na CD (e-book) oraz w formie tradycyjnej. „Polskie firmy fonograficzne” to 115 lat historii polskiej fonografii zawartej na 262 stronach. Spisano w układzie encyklopedycznym 924 szeroko pojętych wydawnictw fonograficznych funkcjonujących w latach 1899-2014, wydających muzykę z każdego gatunku muzycznego. Oprócz firm przedstawiono także działalność organizacji BIEM, SAWP, STOART, ZAiKS, ZAKR, ZKP, ZPAV. Z tekstu dowiemy się również o funkcjonowaniu głównie polskiego rynku fonograficznego w przeszłości i obecnie. Od marca 2015 r. trwają prace nad drugim wydaniem książki.

Publikacja zawiera rozbudowane historie firm, cytaty archiwalne i aktualne z prasy muzycznej, autorskie wywiady przeprowadzone przez K. Bidzińskiego w latach 2013-2014 na temat funkcjonowania polskiego rynku fonograficznego z wydawcami, wieloletnimi dziennikarzami muzycznymi, producentami, muzykami czy animatorami współpracującymi m.in. z Atomic TV, TVP, Antyradiem, Polskim Radiem 3, PR 4, Rozgłośnią Harcerską, Radiostacją, Jarocin, CGM, Machina, Brum, Plastik, Black Flames Magazine, Morbid Noizz Magazine, Thrash’em All, Metal Hammer, Pagan Records, Mroczna Strefa, z wydawcami m.in. z firm QQRYQ Productions/Zine, Rovers & Arlekin/Zine, Izabelin Studio/Universal Music Polska/ZPAV, Zic Zac Music Company/BMG Ariola Poland, Wielkie Joł, RPS Enterteyment, Polskie Nagrania „Muza”, Ghostmaniac/Furia Musica/Old Skull. Przeprowadzono wywiad z piratem fonograficznym z lat 90., store managerem Empik-u, właścicielem sklepu muzycznego Bis Art oraz z kierownikiem Wydziału Nagrań Mechanicznych z ZAiKS-u.

Książka zawiera 8 rozdziałów:

„Historia polskiej fonografii w zarysie” – rozdział zawiera 11 wywiadów z przedstawicielami różnych środowisk muzycznych, wieloletnimi dziennikarzami, wydawcami, muzykami i producentami. Wywiadów udzielili:
Marek Kościkiewicz – muzyk, wokalista, kompozytor, autor tekstów, producent muzyczny. Współzałożyciel grupy De Mono i pisma „Machina”. Szef wytwórni fonograficznej Zic Zac Music Company oraz dyrektor zarządzający BMG Ariola Poland.
Andrzej Puczyński – muzyk, realizator dźwięku, kompozytor, producent, lider grupy Exodus. Założyciel Izabelin Studio. Dyrektor generalny PolyGram Polska/Universal Music Polska, przewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video.
Walter Chełstowski– reżyser, producent programów i widowisk telewizyjnych. Twórca i organizator festiwalu w Jarocinie, właściciel studia CCS, pomysłodawca kompanii ITC, wydawca programu „30 Ton – Lista, Lista, Lista przebojów” w TVP 2, założyciel portalu CGM.PL, współzałożyciel Fundacji WOŚP.
Hieronim „Hirek” Wrona – DJ, DVJ, współpracownik Polskiego Radia 3, PR 4, prezenter muzyczny Teleexpressu. Współzałożyciel B.E.A.T. Records, Pink Crow Records. Twórca Hip-Hop Opola. Współorganizator, reżyser, współprowadzący uroczystości wręczenia nagród „Fryderyk”. Współautor książki „Dusza, rytm, ciało. Leksykon muzyki r&b i soul”.
Tomasz Żąda – dziennikarz muzyczny, telewizyjny i radiowy, prezenter, konferansjer. Od 1990 r. związany z Polskim Radiem 3, PR 4 magazyn „Między Nami”. W TVP współprowadził programy m.in. „Luz”, „Rower Błażeja”, pisał dla magazynu Brum.
Tomasz „Maniac” Zrąbkowski – publikował m.in. w Brumie cykl „Dance macabre”, Plastiku, Sztandarze Młodych, Machinie, Nuta.pl, Black Flames Magazine, wydawca zina Cold, prowadził wydawnictwa fonograficzne, dystrybucje: Ghostmaniac, Furia Musica, Perun, obecnie Old Skull. Maria Wojciechowicz – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, temat dysertacji: Przemysł fonograficzny w Polsce w latach 1918-1955. Główny specjalista ds. zasobów fonograficznych w Polskich Nagraniach „Muza”. Autorka artykułów i referatów o fonografii i ochronie dziedzictwa kulturowego.
Dariusz „Para” Paraszczuk – gitarzysta basowy, wokalista. Grał m.in. w Sedes, Para Wino. Współpracował m.in. z Anją Orthodox (Closterkeller), „Titusem” (Acid Drinkers), „Peterem” (Vader), „Siczką” (KSU), „Kacprem” (Proletaryat).
Jarosław „Anzelmo” Giers – prowadzi „Rzeźnię” w Antyradiu. W przeszłości związany z Rozgłośnią Harcerską, Radiostacją, magazynem Thrash'em All, SPV Poland. W Atomic TV prowadził program „Bunkier”. Wojciech „Diovis” Szymański – współpracował m.in. z Morbid Noizz Magazine, Pagan Records, prowadził audycję „Mroczna Strefa” w Radio Grudziądz, prowadzi serwis Mroczna Strefa, Dark Zone Productions.

„Muzyka pod okiem ZAiKS-u” wywiad z Grzegorzem Burakiewiczem, kierownikiem Wydziału Nagrań Mechanicznych w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS – odpowiada m.in. za negocjowanie, przygotowywanie i realizację umów licencyjnych dla producentów nośników MC/CD/DVD, inkaso, podział wynagrodzeń autorskich, współdziałanie z policją, służbami celnymi, prokuraturą, a także ZPAV-em w zwalczaniu naruszeń prawa autorskiego.

„Cenzura prewencyjna Empik-u” – store manager zdradza szczegóły współpracy Empiku z wydawcami i dystrybutorami.

„Fonografia pod piracką banderą” – wywiad z wydawcą nielicencyjnych kaset działającym na początku lat 90. nie tylko w Polsce.

„Produkcje rapowe dla kolekcjonerów” Wielkie Joł (wykładowca w Hip-Hop Akademii, Akademii Menedżerów Muzycznych i Polskiej Akademii Nauk. Sędzia ogólnopolskich bitew w stylu wolnym – WBW, publikował m.in. w Hip-Hop, Ślizg, Blek, Trendy) oraz raperem Ryszardem „Peją” Andrzejewskim z RPS Enterteyment (współwłaściciel marki odzieżowej „Terrorym”, założyciel Slums Attack, współzałożyciel Ski Skład i Lutawhuiklik. W 2002 r. wraz z zespołem otrzymał nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk).

„Niezależny biznes i esbeckie ksero” – Piotr „Pietia” Wierzbicki – współprowadził QQRYQ Productions/Zine, w latach 90. zainicjował „Krajową Giełdę Czadową” w klubie Hybrydy. Jako DJ Bigos prowadził audycję „Zgrzyt” m.in. w Rozgłośni Harcerskiej, Radiostacji czy w Polskim Radiu Euro. „Kolumnę Pietii” prowadził w pismach Mać Pariadka, Dead Press oraz Wojciech Sawiński (współprowadził wydawnictwo Rovers & Arlekin, edytował fanzin Arlekin, Arle-zine, współprowadził audycję w Radiu Wałbrzych i w polonijnym Radiu w Nowym Jorku) opowiadają m.in. o działalności wydawniczej w środowisku hc/punk na przełomie lat 80/90 i lata późniejsze, utarczki z ZAiKS’em, przemyt fonogramów.

„Fiat pełen longplayów. Sklep muzyczny Bis Art” – historia sklepu Dariusza Bociana – Kierownik Wydziału Kultury w Zarządzie Wojewódzkim ZSMP, kierownik delegatury Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, Instruktor w Miejskim Domu Kultury. Organizator imprez kulturalnych i rekreacyjnych. Jako fotograf współpracował z Krajową Agencją Wydawniczą.

„Polskie firmy fonograficzne z lat 1899-2014” – rozdział zawiera 924 haseł o firmach fonograficznych z lat 1899-2014 spisanych w układzie encyklopedycznym (rozbudowane artykuły, cytaty, spis albumów, daty) prowadzonych m.in. przez profesjonalne firmy, polskie oddziały zachodnich koncernów, stowarzyszenia, uniwersytety, osoby prywatne, niezależne firmy, piratów, charytatywne wytwórnie akademickie, studenckie niezależne i opozycyjne oficyny działające poza cenzurą, sklepy, kluby i czasopisma muzyczne oraz stacje radiowe. W skrócie - kto wydawał cokolwiek w Polsce, może odnaleźć siebie w książce.

Liczba stron: 262
ISBN: 978-83-929158-6-7

Trwa ładowanie zdjęć