FOTORELACJA

Art of Improvisation - fotorelacja

W dniach 22-24 czerwca 2012 we Wrocławiu odbył się ART OF IMPROVISATION FESTIVAL, podczas którego wystąpili m.in: William Parker Quartet, Les Diaboliques oraz Grip/Johansson/Sandell Trio.

ART OF IMPROVISATION to międzynarodowy projekt poświęcony sztuce improwizowanej, któremu przyświeca myśl jednego z pionierów free jazzu Billa Dixona: "Jeżeli nie ma w muzyce rozwoju emocjonalnego, nie ma kreatywności, nic nas w niej nie porywa. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach powinno być dobitnie powiedziane, że powielanie jest tylko powielaniem, a najlepsza nawet kopia pozostaje tylko kopią (...)". Mainstreamem AOI jest muzyka improwizowana. Jej bogactwo, różnorodność ... a przede wszystkim otwartość - m. in. przekraczanie formy koncertu w jego potocznym rozumieniu, zaczerpnięcia z innych dziedzin sztuki - wpływają na poszerzenie koncepcji AOI czyniąc projekt nie tylko muzycznym. W AOI biorą udział niezwykli artyści, dla których sztuka jest wciąż żywą materią, a kreatywność, rozwój emocjonalny, indywidualność etc. podstawą procesu twórczego. Pomysłodawcą projektu jest muzyk - Dawid Frydryk.

WILLIAM PARKER QUARTET w składzie: William Parker/Rob Brown/Lewis Barnes/Hamid Drake to ukłon w stronę jazzu. Jazzu ekspresyjnego, frywolnego, ale i melodyjnego - rozumianego także jako rytm i taniec. Jazzu, którego szukamy u źródeł, sięgając po najważniejsze nazwiska z lat 50’, 60’. William Parker Quartet nie proponuje nam jednak swingu, nie odtwarza bebopu. Zespół serwuje nam tę samą emocję, ten sam feeling, tę samą ekspresję - we właściwej dla siebie, oryginalnej formie. Za wyjątkowość tej muzyki odpowiada przede wszystkim sekcja rytmiczna, którą współtworzą William Parker – lider, światowej sławy kontrabasista oraz - równie doceniany i ważny perkusista - Hamid Drake. Specyficzny groove, który wytwarzają obaj panowie stanowi podstawę dla szamańskiego nastroju, dla transu, w który wpada publiczność. Gdy do tego dodamy ekspresyjne partie oraz solówki sekcji dętej, otrzymujemy najwyższej klasy współczesną jazzową jakość, którą naprawdę rzadko możemy zobaczyć nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Jest to pozycja obowiązkowa dla każdego melomana.

LES DIABOLIQUES - po raz pierwszy w Polsce - fenomenalne, eksperymentalne żeńskie trio światowego formatu, złożone z pianistki Irene Schweizer, wokalistki Maggie Nicols oraz kontrabasistki Joëlle Léandre. Swoją działalnością artystyczną, m.in. w ramach European Women Improvising Group (EWIG) przyczyniają się do walki kobiet o równouprawnienie - nie tylko na polu sztuki. Kobieca wrażliwość potrafi częściej w pełni zabłysnąć, gdy jest zupełnie wyzwolona spod męskiego współudziału. A jest ona inna, przez co niebywale intrygująca - mniej narcystyczna, bardziej obrazowa, konceptualna i poparta dialogiem. Dzięki temu otrzymujemy improwizację, która ma rzadką cechę permanentnej autostrukturyzacji, a jednocześnie, w związku z zachodzącymi interakcjami nie tylko na poziomie instrumentalnym, lecz także wokalnym i pantomimicznym - dostarcza wrażeń o charakterze parateatralnym - czyniąc z występu unikatowe wydarzenie wykraczające poza samą sferę muzyki - na najwyższym poziomie.

GRIP/JOHANSSON/SANDELL to zderzenie siły doświadczenia i młodzieńczego entuzjazmu. Sven-Ake Johansson jest żywą legendą gatunku. Jako jeden z uczestników sesji „Machine Gun” oktetu Petera Brotzmanna w 1968 roku przecierał szlaki wolnej improwizowanej oraz na zawsze zapisał się w historii muzyki. Joel Grip to młody kontrabasista oraz propagator muzyki improwizowanej. Konfrontacja ta wsparta będzie udziałem pokolenia środka – Stena Sandella – pianisty, kompozytora i teoretyka muzyki, znanego przede wszystkim z jego trio oraz projektu Gush. Ponieważ zespół nie dorobił się jeszcze płyty, wrocławski występ był w pewnym sensie premierowy.

Trwa ładowanie zdjęć