PATRONAT MEDIALNY

Lily

lily
O FILMIE

Lily jest typem absolutnej ekscentryczki. Żyje według własnych zasad, w ściśle określonych ramach własnego świata, pełnego dziwactw, niedorzeczności ale i całkowitej wolności osobistej. Jej wybory są niezrozumiałe dla ludzi o „standardowych” poglądach. Jak dla jej siostry, Clary. Na pierwszy rzut oka siostry są zupełnie różne. Jedna rozważna, druga roztrzepana. Jedna pełna szalonych pomysłów, druga z nienagannymi manierami i wyższym wykształceniem. Jedna mieszka na wsi, w domu pośród lasów, druga w wielkim mieście, pośród równie przeciętnych ludzi na poziomie. Kiedy umiera matka, Clara musi wrócić do rodzinnego domu. Teraz to ona będzie pełniła oficjalnie rolę, do której do tej pory idealnie, choćby w teorii, się nadawała: opiekunki, wychowawczyni i powiernika.

Lily nie ułatwia Clarze zadania bycia godną zastępczynią zmarłej matki. Ekscentryczna młodsza z sióstr wypełnia pustkę po mamie coraz bardziej drastycznymi i ekstrawaganckimi pomysłami. Starcie silnych osobowości powoduje niedosłowną walkę dwóch idei: konformizmu i idealizmu. Pytanie nie powinno brzmieć, która z opcji wygra, ale w którym miejscu i czy te idee mogą się spotkać...

PRASA O FILMIE

Ludivine pozostawia wrażenie szczerej dziewczyny, która maszeruje swoim krokiem do innej muzyki, a Kruger jest zwyczajnie urocza, a jej stonowane podejście do Clary kończy film, pozostawiając widza w nietypowo optymistycznym nastroju.
Hollywood Reporter

Robienie filmów przez Fabienne Berthaud przypomina sposób prowadzenia fabuły przez Sofię Coppolę. W filmie nie dzieje się wiele. Bardziej chodzi o emocje, skupione wokół pewnego kluczowego punktu.
veryaware.com

Irytująca w swoim zachowaniu, z pozoru głupiutka, choć tak naprawdę niezwykle sprytna Lily umiejętnie wykorzystuje to, że niejako wolno jej więcej niż innym. Wciąż przekracza kolejne granice. Najbliżsi i tak są dla niej bardzo serdeczni, wybaczają kolejne głupstwa, przyjmują rzucane z premedytacją oskarżenia, starają się nie zwracać uwagi na uszczypliwości. Na pozostałych ludzi Lily w ogóle nie zwraca uwagi – chronią ją przecież zarówno stygmatyzująca, ale w tym wypadku jakże wygodna etykieta „wariatki"
Piotr Guszkowski, Onet.pl

Dramat „Lily” z Ludivine Sagnier w roli tytułowej i Diane Kruger jako starszej siostry Lily w reżyserii Fabienne Berthaud to słodko-gorzka opowieść o zwyczajnym życiu i poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi. Jest tu i pieprz, i wanilia, i wzruszenie, i śmiech. Całość okraszona urokiem francuskiej prowincji. Ta z pozoru niewinna historia o nieprzystosowanej do życia kobiecie-dziecku (Lily), którą z powodu nagłej śmierci matki zmuszona jest zaopiekować się starsza siostra (której poukładane prawnicze życie wywraca się przy okazji o 180), to w gruncie rzeczy pytanie o granicę pomiędzy normalnością a innością. To pytanie, czy szalonym jest to, co rzeczywiście jest szalone czy też to, co takim czynią i uznają inni. To wreszcie historia pięknej, unikatowej, niesamowicie silnej siostrzanej miłości, która niszczy i wyzwala jednocześnie. Dodatkowo, w tle zamrażalnik kuchennej lodówki pełen domowych konfitur i sterylnie zapakowanych w tzw. strunówki gryzoni. Obowiązkowe kino dla każdego.
Magda Olszewska, Izabela Smolińska, Ksiazeizebrak.pl

AKTORKI pierwszoplanowe

Ludivine Sagnier
Ludivine debiutowała w wieku 10 lat rolą w filmie „Chcę do domu”. Przełomem w jej karierze była produkcja „8 kobiet” w reżyserii F. Ozona. Ten film przyniósł jej Srebrnego Niedźwiedzia i Europejską Nagrodę Filmową i uczynił jedną z najpopularniejszych francuskich aktorek młodego pokolenia. W kolejnym filmie F. Ozona, „Basen”, w ponad połowie scen pojawia się topless. W wywiadzie dla Playboya powiedziała, że przed kamerą czuje się dużo pewniejsza, mogąc ukryć się za swoją postacią, makijażem co nie zmienia faktu, że po scenach intymnych...biegnie pod prysznic.

Diane Kruger
Pierwsze szlify w kierunku występów na scenie zdobywała w londyńskiej szkole baletowej Royal Ballet. Kontuzja jednak przekreśliła jej szanse na karierę. Jako piętnastolatka znalazła się w finale konkursu Elite Model Look, co otworzyło jej bramy do międzynarodowej kariery. W Paryżu zaczęła brać lekcje gry aktorskiej. Po kilku mniejszych rolach, zagrała Helenę w filmie „Troja”. W tym samym roku wystąpiła u boku Nickolasa Cage’a w „Skarbie narodów”. Pojawiła się również w roli hosta na 60. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Wielkim sukcesem okazał się również tytuł Quentina Tarantino „Bękarty wojny”, gdzie wcieliła się w postać Bridget Von Hammersmark.

REŻYSER - Fabienne Berthaud

Fabienne Berthaud to francuska scenarzystka, producentka, pisarka, reżyserka i aktorka. Ma na swoim koncie oprócz pełnych metraży również produkcje dla telewizji, m.in. serial „Chair en vie”. Za swój ostatni film „Lily” dostała w Cannes nagrodę C.I.C.A.E.

TWÓRCY FILMU m.in.
Reżyseria: Fabienne Berthaud
Scenariusz: Fabienne Berthaud, Pascal Arnold
Scenariusz na podstawie opowiadania Fabienne Berthaud
Zdjęcia: Nathalie Durand, Fabienne Berthaud
Muzyka: Michael Stevens
Dźwięk: Frédéric de Ravignan
Montaż: Pierre Haberer
Scenografia: Emmanuel Delis
Kostiumy: Jasna Hadzimehmedovic-Bekric
Producent: Bertrand Faivre

OBSADA m.in.
Diane Kruger jako Clara
Ludivine Sagnier jako Lily
Denis Menochet jako Pierre

NAGRODY / FESTIWALE m.in.:
2010 Cannes - Nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych – najlepszy film*
2010 MFF w Zurychu
2010 MFF Kiev Molodist
2011 City of Lights, Los Angeles - nagroda publiczności
2011 MFF w Göteborgu
2011 Lumiere Awards dla Ludivine Sagnier
2011 Festiwal Kina Francuskiego w Richmond
2011 Festiwal Kina Francuskiego w Tel Avivie

* Film został nagrodzony w Cannes nagrodą CICAE, przyznawaną przez zrzeszenie kin artystycznych i studyjnych. Utworzone w 1955 roku stowarzyszenie zrzesza tysiące kin z całego świata, w tym dwa kina z Polski – Lunę i Kino Lab. Jego misją jest między innymi promowanie wysokiej jakości filmów artystycznych i wspieranie współpracy pomiędzy stowarzyszeniami krajowymi. Jury w składzie którego zasiadali Gilles Marchal, Tejinder Jouhal i Ula Sniegowska umotywowało przyznanie nagrody „Lily” następująco:

„Lily” ze wszystkich 22 wybranych filmów łączy w sobie wszystko, co wspaniałe w filmie arthousowym. Zmusza nas do odczuć, do śmiechu do łez. To bardzo dobry film, który powinien dotrzeć do bardzo szerokiej publiczności, mimo że dotyka delikatnych tematów.
Trwa ładowanie zdjęć