PATRONAT MEDIALNY

The Beatles & Queen

the_beatles_and_queen
Inscenizacja, choreografia i scenografia: Igor Vejsada (The Beatles) i Robert Balogh (Queen)
Opracowanie kostiumów: Janina Łubkowska

Polska prapremiera:
- 23 września 2011 - scena GTM przy Nowym Świecie
- 26 września 2011 - scena Teatru Śląskiego w Katowicach

W przedstawieniu wykorzystano oryginalne nagrania zespołów The Beatles i Queen.

Dwa muzyczne żywioły, z jednej strony różne od siebie, z drugiej – w podobny sposób zyskujące miano muzycznego fenomenu, nieporównywalnego z niczym w historii popkultury. Dwie legendy, których pozycja na firmamencie tej ostatniej znacznie wykroczyła poza sferę muzycznego gwiazdorstwa, zmieniając na zawsze obraz świata masowej rozrywki. Dwie ikony, związane z różnymi czasami, ale zdecydowanie wyrastające ponad swoją epokę, rozpoznawalne zawsze i wszędzie. The Beatles i Queen – dwa najbardziej legendarne zespoły w historii muzyki popularnej.

To o nich będzie ta opowieść. Igor Vejsada, dyrektor artystyczny Baletu Narodowego Teatru Śląsko-Morawskiego w Ostrawie, oraz Robert Balogh, dyrektor baletu i choreograf związany z Teatrem Morawskim w Ołomuńcu, wraz z połączonymi zespołami baletowymi Opery Śląskiej w Bytomiu i Gliwickiego Teatru Muzycznego, zabiorą widzów w taneczną podróż, w czasie której zapoznają ich z historią obu kultowych zespołów oraz – co najważniejsze – z ich przebojami. Nie zabraknie tych największych – She Loves You, Yesterday, Let It Be, All You Need is Love, Imagine z jednej oraz A Kind of Magic, We Will Rock You, We Are the Champions, The Show Must Go On czy The Miracle z drugiej strony – pojawią się i te mniej dzisiaj znane. A wszystko to w żywiołowej choreografii i sugestywnej oprawie plastycznej.

Dla jednych będzie to nostalgiczna wyprawa w przeszłość, dla innych – opowieść o tym, jak muzyka przekracza granice między pokoleniami. Dla wszystkich – wieczór pełen niezapomnianych wrażeń. Już we wrześniu na scenach Gliwickiego Teatru Muzycznego i Opery Śląskiej!

Premiera spektaklu odbędzie się 23 września 2011 roku na scenie GTM. Później widowisko wejdzie na stałe do repertuaru obu scen i będzie prezentowane na Gliwicach i w Bytomiu, oraz na scenach gościnnych (spektakle wyjazdowe). Spektakl będzie stanowił także atrakcję II Metropolitalnej Nocy Teatrów (24/25 września br.) i niniejszym został zgłoszony przez oba nasze teatry jako wydarzenie tej imprezy.

Igor Vejsada - choreografia i reżyseria The Beatles

Dyrektor artystyczny baletu Teatru Morawsko-Śląskiego w Ostrawie. Tancerz, choreograf. Absolwent Konserwatorium w Brnie, odbył również staż w Moskwie w Machu – Akademii Baletu Teatru Bolszoj – oraz w bratysławskiej VŠMU. Był solistą Teatru Narodowego w Brnie, gdzie występował w głównych partiach baletów, m.in.: w Romeo i Julii, Ognistym ptaku i Śnie nocy letniej. Następnie pracował na Węgrzech w balecie w Györ. Po powrocie do Brna założył zespół New Ballet Brno, gdzie realizował autorskie przedstawienia ze słowackim malarzem i scenografem Josefem Bubákiem. W 1992 roku dostał angaż w Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu, a dwa lata później Philippe Talard sprowadził go do Teatru Narodowego w Mannheim. Występował w całej Europie i za granicą, brał udział w festiwalach w Stanach Zjednoczonych, Australii, Chinach i w Japonii. Autor choreografii baletów: Tańce Rudolfa II, The Beatles, Time of Dance, Coppelia, Eva, Requiem – A. Dvořak, Romeo i Julia i in. Był również choreografem licznych oper i musicali.

Robert Balogh - choreografia i reżyseria Queen

Kierownik artystyczny i szef zespołu baletowego Teatru Morawskiego w Ołomuńcu. Studiował choreografię i reżyserię baletu na Akademii Sztuk Muzycznych w Bratysławie. W latach 1985-1988 pracował jako solista i choreograf w Teatrze O. Stibora w Ołomuńcu (obecnie Teatr Morawski w Ołomuńcu), gdzie zrealizował m.in. balety: Cztery pory roku, Dom Bernarda Alby, Ognisty ptak. W 1989 roku reżyser filmowy Peter Weigl zaprosił go do opracowania choreografii dwóch baletów dla nowej sceny Teatru Narodowego w Pradze – Catulli Carmina i Damy kameliowej. Ta ostatnia została później wystawiona również w Turcji oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi. W latach 1991-1995 Balogh pracował za granicą – w Polsce, w Japonii i w Turcji. W 1991 roku zdobył trzecią nagrodę na Konkursie Choreograficznym w Tokio. W latach 1995-1997 Balogh szefował zespołowi baletowemu Teatru J. K. Kyla w Pilźnie, gdzie zrealizował balety: Casanova, Carmen, Romeo i Julia oraz Puszkin. W następnym sezonie był choreografem Teatru Narodowego w Bratysławie. Od 1998 roku stale współpracuje z Teatrem Morawskim w Ołomuńcu, gdzie w 2004 roku założył również studio baletu dla dzieci.
Trwa ładowanie zdjęć