Sinfonia Varsovia Kameralnie – oktet

Sinfonia Varsovia Kameralnie – oktet

Cykl kameralnych spotkań na Grochowskiej dobiega końca. Ostatnia w tym roku odsłona Sinfonia Varsovia Kameralnie, zgodnie z zapowiedzią zawartą w podtytule „od duetu do oktetu”, poświęcona będzie oktetom – utworom napisanym na ośmioosobowy zespół muzyków. Zabrzmią dwa dzieła, oba kipiące młodzieńczą energią i charakterystycznymi pomysłami na łączenie barw smyczków. Kompozycje Mendelssohna i Szostakowicza wykonają muzycy Sinfonii Varsovii.

Grudniowe wydarzenie domknie roczny cykl koncertów kameralnych w siedzibie orkiestry. Druga odsłona Sinfonia Varsovia Kameralnie zatytułowana „od duetu do oktetu”, pozwala przyjrzeć się twórczości różnych epok, powstałej na zespoły liczące od dwóch do ośmiu muzyków. Zwiększająca się z miesiąca na miesiąc obsada umożliwia słuchaczom zapoznanie się z muzyczną sztuką konwersacji z wielu perspektyw, ukazując piękno i intymność dialogujących ze sobą instrumentów. Tak też będzie podczas ostatniego koncertu poświęconemu oktetowi. Zespół w składzie: Jakub Haufa (skrzypce), Artur Gadzała (skrzypce), Łukasz Turcza (skrzypce), Dominika Haufa (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Tomasz Rosiński (altówka), Katarzyna Drzewiecka (wiolonczela), Kamil Mysiński (wiolonczela) zinterpretuje dzieła Mendelssohna i Szostakowicza.

Kompozytorzy mają odmienne strategie na dobór instrumentów w oktecie – jedni osiągają brzmienie małej orkiestry, inni podwajają kwartety smyczkowe czy dęte. Ten drugi kierunek obrał Feliks Mendelssohn-Bartholdy w swoim Oktecie Es-dur op. 20 (1825). Utwór znajdujący się w panteonie romantycznej literatury kameralnej, należy do młodzieńczych dzieł niemieckiego kompozytora. Składa się z czterech kontrastujących części, wśród których trzecia – Scherzo – uważana jest za wybitną. Inspirowana Nocą Walpurgii z Fausta Goethego skrzy się barwami, uwodzi lekkością i zwinnością, niektórzy określili nawet ten oryginalny styl mianem elfenromantik. Oktet Es-dur zapowiada kolejne niezwykłe dzieło w dorobku Mendelssohna, czyli uwerturę do Snu nocy letniej.

Zgoła odmienny charakter ma druga prezentowana tego wieczoru kompozycja, czyli Dwa utwory na oktet smyczkowy op. 11 Dymitra Szostakowicza. Preludium d-moll i Scherzo g-moll op. 11 (1924–1925), mimo że także należą do wczesnych dzieł kompozytora, epatują dziką energią i dramatyczną ekspresją. Szostakowicz rozpoczął Preludium od nawiązania do francuskiego baroku. Dopiero w Scherzo, które stanowi wyraźną przeciwwagę dla pierwszej części, dochodzą do głosu modernistyczne środki wyrazu, z których później zasłynął: szorstkie dysonanse, gwałtowne tempo i odrobina liryczności.

Druga edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie to nie tylko koncerty w siedzibie Orkiestry, przy Grochowskiej 272, ale również bliźniacze wydarzenia w różnych lokalizacjach Warszawy. Każdy, kto nie będzie mógł wziąć udziału w koncercie 4 grudnia, będzie miał okazję by posłuchać tego samego programu dzień później, 5 grudnia o 19:00, na scenie Centrum ŁOWICKA, Domu Kultury w dzielnicy Mokotów, ul. Łowicka 21, Warszawa. Na oba koncerty wstęp jest wolny.

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.

author

Sebastian Płatek

Redaktor naczelny
 redakcja@netfan.pl

 29.11.2019   sinfoniavarsovia.org   fot. mat. prasowe

Sam Fender z klipem do „Saturday”

Barbara Wrońska z premierową, ekologiczną piosenką "Plastik" na płycie "Święta bez granic 2019" radiowej Trójki

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć