Koncert podwójny Pawła Mykietyna w Filharmonii Dwójki

Ten tekst przeczytasz w ok. 3 minuty
Koncert podwójny Pawła Mykietyna w Filharmonii Dwójki
 fot. mat. prasowe polskieradio.pl

W niedzielnej (15 października) „Filharmonii Dwójki”, w transmisji ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, zabrzmi Koncert podwójny Pawła Mykietyna, pisany dla dwojga wybitnych polskich flecistów – Agaty i Łukasza Długoszów. Początek spotkania z Polską Orkiestrą Radiową o godz. 18.00. Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna napisany został w 2016 r. w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonanie odbyło się 20 maja 2016 r. w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W koncercie Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy wykonawcami partii solowych będą znakomici fleciści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz.

REKLAMA
Judas Priest News

Paweł Mykietyn (ur. 1971) jest kompozytorem i klarnecistą. Pisał muzykę m.in. na zamówienia festiwalu Warszawska Jesień, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Filharmonii Poznańskiej, Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” oraz dla zespołów: Belcea Quartet (Anglia), Icebreaker (Anglia), Ereprijs (Holandia). Komponował też dla solistów takich jak Elżbieta Chojnacka, Ewa Pobłocka, Andrzej Bauer, Maciej Grzybowski. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m. in. z Agnieszką Duczmal, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Wojciechem Michniewskim. W 2000 r. otrzymał „Paszport Polityki”. W styczniu 2000 r. jego kompozycja 3 for 13 była prezentowana na Midem Classique w Cannes. W 2008 r. został laureatem pierwszej edycji Nagrody Mediów Publicznych OPUS w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej za II Symfonię. Począwszy od 1996 r. skomponował muzykę do większości spektakli Krzysztofa Warlikowskiego. Współpracował też m.in. z Grzegorzem Jarzyną i Andrzejem Woronem. Jest autorem muzyki do filmów: Egoiści Mariusza Trelińskiego, Ono i 33 sceny z życia Małgorzaty Szumowskiej czy Essential Killing Jerzego Skolimowskiego.

W programie niedzielnego koncertu usłyszymy ponadto Divertimento B-dur "Meine kleine Haydn Musik" Henryka Czyża oraz Symfonię g-moll nr 25 KV183 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Divertimento B-dur „Meine Kleine Haydn Musik" na orkiestrę kameralną Henryka Czyża – zmarłego w 2003 r. kompozytora, dyrygenta i pedagoga – został dowcipnie zatytułowany Meine kleine Haydn Musik, z aluzją do serenady Eine kleine Nachtmusik W. A. Mozarta. Formalnie nawiązujący do XVIII-wiecznego divertimenta, grany jest rzadko, co czyni go bardzo intrygującym. Kompozytor zadedykował swoje Divertimento B-dur Josephowi Haydnowi, co jest twórczym ukłonem w stronę mistrza wiedeńskiego klasycyzmu.

Postać Henryka Czyża z wielu względów warta jest przypomnienia. Był on jednym z najwybitniejszych dyrygentów swoich czasów, sławnym choćby z bliskiej współpracy z Krzysztofem Pendereckim i światowych prawykonań jego Pasji, Dier irae, Diabłów z Loudun. Jako znakomity pedagog działał w klasach dyrygentury uczelni muzycznych w Krakowie i Warszawie, jego uczniami byli m.in. Antoni Wit i później José Maria Florêncio. Doskonale spełniał się w roli popularyzatora muzyki poważnej, choćby w cieszącym się dużym zainteresowaniem w początkach lat 70. telewizyjnym cyklu programów Nie taki diabeł straszny. Czyż związany był także w latach 50. z Polskim Radiem jako drugi dyrygent Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Koncert zakończy XXV Symfonia g-moll (KV 183/173d B) Wolfganga Amadeusa Mozarta. Napisana przez 17-letniego Mozarta, zwana jest czasem „małą Symfonią g-moll” dla odróżnienia od utrzymanej w tej samej tonacji Symfonii nr 40 – Mozartowskiego arcydzieła. Charakterystyczna dla stylu „Sturm und Drang”, przywołuje inne dzieło tego czasu – Symfonię nr 39 g-moll Josepha Haydna. Jej pierwszą część otwiera temat wykorzystany w filmie Miloša Formana Amadeus.

Niedzielny koncert poprzedziła otwarta próba, zorganizowana w miejscu wydarzenia – Studiu im. W. Lutosławskiego. Jej publiczność tworzyli uczniowie warszawskich i podwarszawskich szkół podstawowych, którzy wraz ze swoimi nauczycielami z zapartym tchem zgłębiali tajniki warsztatu artystów z Polskiej Orkiestry Radiowej. Zgodnie z arcyciekawą koncepcją, wypracowaną wiosną 2017 r. przez dyrektora Polskiej Orkiestry Radiowej Krzysztofa Kura i jej dyrektora artystycznego Michała Klauzę, te muzyczne lekcje dla młodzieży szkolnej realizowane są cyklicznie. Do końca br. przewidziano pięć otwartych prób, zaś w grudniu powstanie plan kolejnej tury. Zainteresowanie jest ogromne, o czym świadczą rozpisane już dziś listy rezerwowe…

author

Renata Wilczura

Zastępca Redaktora naczelnego - Redaktor - Dział prasowy
 renata.wilczura@netfan.pl

 13.10.2017   polskieradio.pl   fot. mat. prasowe

Jonas Blue prezentuje nowy singiel "We Could Go Back"!

Dziś premiera albumu Roberta Planta "Carry Fire"!

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
Trwa ładowanie zdjęć