FOTORELACJA

39. Przegląd Piosenki Aktorskiej - Adam Strug & Kwadrofonik: Requiem ludowe - fotorelacja

Wśród licznych prób dopasowania skarbów polskiego folkloru do gustów i potrzeb wielkomiejskiego konsumenta wydarzeń kulturalnych „Requiem ludowe” nie ma odpowiednika. Jest wydarzeniem odważnym i niemożliwym do przeoczenia, dźwięczącym w uszach i duszy. Przerażającym i pięknym. Jego bazą jest słynny „Śpiewnik pelpliński”. Zbiór wydany po raz pierwszy w 1871 r. zawiera tysiąc sto jeden polskich pieśni religijnych – niemal wszystkie, jakie w chwili publikacji znane i śpiewane były w trzech zaborach. Pieśni o Panu Jezusie. Pieśni o Marii Pannie. Pieśni o świętym Józefie, aniołach i opatrzności. Pieśni pokutne, za zmarłych, pogrzebowe i o marnościach tego świata. I wreszcie – pieśni o śmierci, sądzie ostatecznym, wieczności, niebie, czyśćcu i piekle. Adam Strug i członkowie zespołu Kwadrofonik sięgnęli do ostatniej, być może najsilniej działającej na wyobraźnię części zbioru z zamiarem brawurowym, choć niemal trywialnym: by przemówić do współczesnego słuchacza językiem przodków i dać mu poczucie, że dawne, proste i naiwne prawdy są ponadczasowe i dotyczą go bardziej niż zauważa w biegu po doczesne pożytki. To jest nowa, często eksperymentalna, a czasem zupełnie w swojej skromności przeźroczysta oprawa muzyczna tradycyjnych tekstów. Kwadrofonik – będący kombinacją dwóch duetów, fortepianowego Lutosławski Piano Duo i perkusyjnego Hob-beats Duo, zapewnił przejmującym, z tłumioną egzaltacją wygłaszanym przez Struga recytacjom i śpiewom oprawę instrumentalną godną największej sali koncertowej. A jednak… jest to dzieło intymne, ściszone nawet wtedy, gdy lektor-śpiewak wykrzykuje pełnym głosem wersety z ludowej eschatologii.

Trwa ładowanie zdjęć