FOTORELACJA

Renata Przemyk w Empiku -

Walentynkowe spotkanie z wokalistką i autorką piosenek (także teatralnych), która znalazła się wśród stu najwybitniejszych artystów minionego stulecia (według plebiscytów "Polityki" i "Wprost"), znaną śląskim widzom z roli w spektaklu muzycznym "Terapia Jonasza" chorzowskiego Teatru Rozrywki. Jej twórczość balansuje na pograniczu rocka, piosenki poetyckiej i alternatywy.

Urodziła się w Bielsku-Białej. Jest absolwentką bohemistyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Pod koniec 1989 roku współtworzyła zespół Ya Hozna, powstały z inspiracji Tomem Waitsem, Frankiem Zappą, Niną Hagen i Talking Heads.

W swojej solowej dyskografii ma osiem płyt: "Mało zdolna szansonistka" (1992), "Tylko kobieta" (1994), "Andergrant" (1996), "Hormon" (1999), "Blizna" (2001), "Balladyna" (2002) ze ścieżką dźwiękową do spektaklu w reżyserii Jana Machulskiego, "The best of" (2003) z kompilacją najciekawszych piosenek i "Unikat" (2006), która otrzymała nominację do Fryderyków za rok 2006, w kategorii "Album roku - muzyka alternatywna".

Większość jej płyt zyskało status złotych (sprzedaż ponad 50.000 każdego tytułu), wielokrotnie też były nominowane i nagradzane, przeważnie za indywidualność artystyczną. Pomimo niezbyt komercyjnego zacięcia artystki, zyskały pochlebne recenzje pośród publiczności, krytyki muzycznej i przemysłu fonograficznego (Fryderyk). Ma na swoim koncie również nagrody festiwalowe: główną z Festiwalu Krakowskiego, opolską Karolinkę, sopocką Bursztynową Płytę. Dwukrotnie występowała na festiwalu w Jarocinie i dla przeciwwagi na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu i Kolonii. Koncertowała również we Francji (Normandia, Bretania, Paryż) i w Nowym Jorku. Współpracowała z wieloma artystami, zawsze jednak pozostając producentem własnych przedsięwzięć i decydując o ich charakterze.

Jej każda kolejna płyta różni się diametralnie od poprzedniej, choć na każdej nieodmiennie pojawia się akordeon - instrument, do którego ma ewidentną słabość, bez względu na mody. Nośne, wchodzące w głowę melodie, oprawione w niebanalne aranżacje i głębokie teksty od lat zdobywają jej nowych słuchaczy i wysokie miejsca na listach przebojów. Wychodząc w swej muzyce od surowego, postpunkowego brzmienia, poszerza konsekwentnie instrumentarium - od 1999 roku także o elektroniczne elementy (wtedy ukazała się przełomowa dla jej twórczości płyta "Hormon", gdzie pokazała się po raz pierwszy jako kompozytor własnych piosenek). Kolejne poszukiwania rozprzestrzeniają się, oprócz nowych instrumentów, brzmień elektronicznych i loopów, również na głos. Renata ciągle nad nim pracuje,sama nagrywa również chórki układając je w ciekawe harmonie. Charakterystyczny głos rozpoznawalny jest zarówno w mocno śpiewanych utworach jak i lirycznych balladach. Wzrusza, intryguje, czasem szokuje.

Od wielu lat tworzy tandem twórczy z autorką tekstów i poetką Anną Saraniecką , co nadaje ich piosenkom charakterystyczny rys. Związana jest także z teatrem: 28 października 2005 roku odbyła się w Teatrze Rozrywki w Chorzowie premiera spektaklu "Odjazd" w reżyserii Freda Apke , do którego (wraz z Anną Saraniecką) napisała 14 piosenek, a 21 kwietnia 2007 roku zadebiutowała w roli aktorki w spektaklu lekko psycho-muzycznym "Terapia Jonasza" w reżyserii Jacka Bończyka (Teatr Rozrywki w Chorzowie)

Trwa ładowanie zdjęć