PATRONAT MEDIALNY

Okładki płytowe. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych

okladki_plytowe._rzecz_o_wizualnym_uniwersum_albumow_muzycznych
Książka Mateusza Torzeckiego Okładki płytowe. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych to pionierska rozprawa, porządkująca nieopisane dotąd przez badaczy rejony kultury popularnej, poświęcona funkcjom użytkowym i wartościom artystycznym okładki płytowej. Autor rekonstruuje historię obwolut płytowych, rozważa zjawisko repetycji jako fundamentalnej zasady obowiązującej w świecie twórców i odbiorców muzyki popularnej, interpretuje najważniejsze w jej dziejach projekty okładek płytowych, m.in. twórców takich jak: Andy Warhol (The Rolling Stones, John Lennon), Storm Thorgenson (Pink Floyd, Led Zeppelin), Roger Dean (Yes, Budgie), Vaughan Oliver (4AD), Peter Saville (Joy Divivsion, New Order), Reid Miles (Blue Note), Alex Steinweiss (Columbia). Tradycyjne okładki – jak udowadnia Mateusz Torzecki – wciąż odgrywają ważną rolę w recepcji muzyki, mimo ekspansji nowych sposobów dystrybucji i słuchania.

Okładkę książki przygotował wybitny polski twórca obwolut płytowych Rosław Szaybo (w latach 1973-1988 dyrektor kreatywny CBS, pomysłodawca serii i logo Polish Jazz, autor okładek m.in. Judas Priest, The Clash, Leonarda Cohena, Fleetwood Mac, Eltona Johna).

Publikacja została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Premiera książki planowana jest w połowie grudnia 2015 roku.

Mateusz Torzecki (ur. 1986 w Poznaniu) – kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, absolwent warszawskiego Uniwersytetu SWPS. Muzykofil, kolekcjoner płyt. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę muzyki popularnej, zagadnień związanych z ewolucją jej dystrybucji oraz z krytycznym i społecznym odbiorem sfery dźwiękowej.
Trwa ładowanie zdjęć